V mnichovické škole učíme děti číst genetickou metodouAutor: Marcela Erbeková <marcela.erbekova(AT)zsmnichovice.cz>, Téma: Informace o škole, Vydáno dne: 10. 01. 2009K výuce čtenářských dovedností lze zvolit různé pedagogické postupy. Naši prvňáčci se učí číst a psát tzv. genetickou metodou. Genetická metoda není metodou novou, už v roce 1913 se žáci učili číst pomocí této metody. Zásadní rozdíl mezi touto metodou a metodou analyticko-syntetickou („slabikovací“) je v učení se velkých tiskacích písmen a jejich hláskování (čteme M-Á-M-A). Přibližně do Vánoc se děti naučí všechna písmena velké tiskací abecedy, která umí přečíst i zapsat do slov i krátkých vět. Mezi nesporné klady této metody patří rychlost nástupu čtení slov, vět i jednoduchých textů, což je silnou motivací pro další učení. Žáci dokáží daleko lépe vnímat obsah čteného textu, a tak je již od samého počátku docíleno čtení s porozuměním.V době, kdy se analyticko-syntetickou metodou děti učí číst a psát slabiky ma, me, mi, u nás děti dokáží tvořit, číst i psát jednoduché věty. V období okolo Vánoc děti začínají číst i písmena malá, (vychází se z podobnosti s velkými písmeny) a nastupuje psaní psacích písmen. Do této doby se věnujeme uvolňovacím kresebným cvikům, grafomotorickým cvičením a získávání správných hygienických návyků. |