Genetická metoda čtení aneb děti v naší škole čtou dříve

Autor: Milena Flajžíková <(at)>, Téma: Informace o škole, Vydáno dne: 04. 12. 2009

V Mnichovické škole se prvňáčci učí číst jinak, než jak si pamatují jejich rodiče či prarodiče ze svých školních let.


ctení 1ctení 2








Genetická metoda není metoda nová, její základy byly položeny již v roce 1913 v tehdy velice populární čítance Poupata od Josefa Kožíška.Na tohoto autora navázala (po násilném zakázaní této metody v poválečném období) PhDr. Jarmila Vágnerová souborem pracovních listů, učebnic a čítanek.

Ano, marně v tomto výčtu hledáte slabikář. Není tam, protože naši prvňáčci neslabikují. Tato metoda je založená na hláskování, tzn. na čtení slov po písmenkách, které je pro předškoláky přirozené. Pokud máte doma budoucího prvňáčka, kterého již zajímají písmena, je tato metoda pro něj velmi motivující. Po nástupu do školy, se velmi rychle dítě seznamuje s prvními velkými tiskacími písmeny, naváže na ta, která již zná (děti se zvládnou tiskacími písmeny podepsat) a začíná číst (hláskovat) i psát krátká slova. V období do Vánoc si děti osvojí všechna velká písmena tiskací abecedy, takže až budete tyto řádky číst, naši prvňáčci již zvládnou napsat a přečíst kratší texty, články, slovní úlohy, básničky,knížky, ale hlavně budou číst s porozuměním, nadšením, elánem a vědomím, že už to zvládnou.

Není nic horšího, než když dítě, které přichází do 1. třídy natěšené na písmenka, psaní, čtení a počítání, má pocit, že se nic nového neučí, jen maluje, nepočítá, nepíše, nečte. Proč nevyužít tohoto elánu, přirozeného chtění a dětem nenabídnout něco, co jim bude připadat užitečné, nové, povzbuzující? A tohle všechno splňuje genetická metoda čtení. Proto jsme ji v naší škole upřednostnili před „klasickou“ slabikovací metodou. Pro nás je důležité spokojené, usměvavé dítě, které těší jeho vlastní pokroky, úspěchy. Přijďte se podívat, co všechno se děti v 1. třídě dokázaly naučit za 4 měsíce.

Lenka Babišová